|
Post by HH on Jan 9, 2016 20:11:49 GMT
|
|
|
Post by pling on Jan 10, 2016 10:55:29 GMT
Fellesforbundet hadde dette som et av hovedpunktene på agendaen til sitt siste landsmøte i oktober 2015: Representantskapet viser til avsnitt 77 i forbundets prinsipprogram, hvor det bl.a. heter at;Norsk næringsliv skal totalt sett ha like gode rammebetingelser som sine konkurrenter. (…) Forutsigbarhet og stabile rammevilkår gir økt mulighet for investeringer og lokalisering av virksomheter, og er sentralt for næringslivets villighet til å satsing i Norge. Fellesforbundet må jobbe for, opp mot myndighetene, å få opprettet et statlig industrifond som er øremerket fastlandsindustrien.
Vi mener det bør jobbes for å sette ned et industrifond for fastlandsindustrien i Norge. Vi må satse og styrke samt videreutvikle fastlands Norge. Oljen vil vare en tid fremover, men vi må sette av midler og tørre å satse allerede nå for å sikre fremtidens arbeidsplasser i Norge. Fellesforbundet skal fortsette arbeidet for å realisere et statlig investeringsfond for verdiskaping og utvikling av ny, framtidsretta industri i Norge.I dagens situasjon er det svært vanskelig å finne risikovillig privat kapital, i et langsiktig perspektiv, for utvikling av ny, framtidsretta verdiskaping og industri i Norge. Det er et nasjonalt politisk mål at ny miljøteknologi/ industri skal utvikles i Norge. Oljefondet må investeres også i Norge
Vi ønsker å ta vare på Norge og de mulighetene vi har i dag som industrinasjon, mens vi fortsatt har økonomisk handlingskraft. Fellesforbundet må derfor jobbe for at oljefondet tas i bruk til prioriterte investeringer i Norge og at staten sikrer at det finnes risikovillig kapital til utsatte bedrifter. Landet trenger ny Industripolitikk
Landet trenger en ny industripolitikk med langsiktige og forutsigbare strategier for industriutvikling basert på en kobling av energiressurser, og våre andre naturressurser gass, mineraler, lang kystlinje, store havområder, stor ferskvannstilgang og store ledige landområder etc. Samt miljøteknologi i verdensklasse. Det er ikke mulig å nå nasjonale og internasjonale klimamål uten en slik indistriell satsing. I tillegg vil representantskapet understreke at det er vesentlig at strategisk viktige bedrifter beholder en sterk forankring i Norge. Betydningen av dette vil tilta i styrke i en stadig mer globalisert verden. Representantskapet er av den oppfatning at den statlige eierandelen bør opprettholdes i store strategisk viktige selskaper hvor staten i dag eier over 50 prosent. Den neste eiergrensen går på 33,3 prosent som gir negativt flertall og kontroll med hovedkontorfunksjon. Med hovedkontoret følger gjerne viktige stabsfunksjoner, forskning og utvikling etc., noe som gir viktige ringvirkninger. Det er hovedkontoret som tar beslutninger om produksjon eller innkjøp fra underleverandører. Representantskapet mener det er svært bekymringsfullt når dagens H/Frp-regjeringen uten noen plan ber om fullmakt til rene nedsalg av statlige eierandeler i strategiske bedrifter i sin eierskapsmelding fra 2014. En rapport som Menon utarbeidet for SIVA i 2012 viste at antallet utenlandsk eide bedrifter i Norge økte med 90 prosent fra 2003-2010. Representantskapet vil understreke at utenlandske eiere selvsagt kan være gode eiere, men i de langsiktige strategiske valgene er det ikke likegyldig om eieren og hovedkontoret befinner seg et sted i Asia eller i Norge. Det er godt dokumentert at vi har få store private industrielle eiermiljøer eller kapitaleiere i Norge som har vilje og evne til å sikre et nasjonalt eierskap i store og strategisk viktige bedrifter. Representantskapet mener at dersom vi skal evne å sikre et nasjonalt forankret eierskap innenfor våre strategiske næringer er det ikke noe realistisk alternativ til en statlig medvirkning. ( Fellesforbundet organiserer arbeidstakere innen et bredt spekter av yrkesgrupper og er det største forbundet innenfor privat sektor i LO med 150 000 medlemmer.)
|
|
|
Post by pling on Jan 10, 2016 11:05:37 GMT
Landsorganisasjonen i Norge (LO) er Norges største lønnstakerorganisasjon. Over 900 000 medlemmer er organisert i 24 fagforbund som er tilsluttet LO. Fra LOs handlingsprogram 2013 - 2017. Vedtatt på kongressen 10. - 15. mai 2013:Stabile og forutsigbare rammebetingelser er en nødvendig forutsetning for framtidig industriproduksjon i Norge. Det gir grunnlag for langsiktige investeringer og lokalisering av virksomhet. Viktig er det også at industrien sikres stabile og forutsigbare konkurranseforhold og markedsadgang til Europa. I tillegg må de organene som er satt til å forvalte, ivareta og utvikle næringene ha de ressursene de trenger for å kunne gjennomføre dette på best mulig måte. Staten må være en aktiv pådriver og tilrettelegger for at utvikling av fremtidige klimavennlige teknologiske løsninger skaper nye arbeidsplasser, næringsvirksomhet og industrier. Offentlig sektor har en sentral rolle som samfunnsutvikler og pådriver i arbeidet med næringsutvikling, jobbskaping og infrastruktur og trygging av eksisterende arbeidsplasser gjennom en aktiv distriktspolitikk. Kommunene må bidra gjennom egne nærings- og sysselsettingsplaner, legge til rette for investeringer og bidra i omstillingsprosesser. LO krever en økt satsing på FoU, både i form av grunnforskning og oppdragsforskning for å styrke norsk industris konkurranseevne. Den kraftintensive industrien må ha rammevilkår som gjør at den fortsatt kan utvikle seg i Norge. Industrikraftregimet er på plass. Tiltakene har ført til flere inngåelser av langsiktige kontrakter. Nå må industrien følge opp med investeringer i nye anlegg. Ferdigvareindustrien må bli et tydeligere satsingsområde, som innebærer gode virkemidler for forskning og innovasjon, produktutvikling, design og markedsføring. Mineralnæringen
Bergindustrien er en viktig distriktsnæring. Norge har et betydelig potensial for økt mineralutvinning i årene som kommer. Det er viktig å trappe opp lete- og utvinningsaktiviteten, men på en miljøvennlig måte. Det må etableres et norsk ressurssenter for prospektering med midler fra blant annet Innovasjon Norge. Det er viktig gjennom lov å sikre nasjonal kontroll med norske mineralressurser. Det er viktig å benytte og videreutvikle den kompetanse Norge har i denne næringen. Det er derfor naturlig at staten blir et lokomotiv for mineralutvinning i Norge. Dette er en god måte å sikre at verdiskapingen kommer fellesskapet til gode. LO skal jobbe for at det offentlige også i framtiden skal være en betydelig eier i norsk næringsliv og at det samlede statlige eierskapet skal styrkes. Staten må fortsatt utvikle sin rolle som en profesjonell og aktiv eier, sikre at bedriftene investerer i Norge og opprettholder sitt hovedkontor i Norge. En av de store utfordringene næringslivet har, er at det er for få store private investorer. Det er behov for å få til et bedre samspill mellom statlig og privat kapital for å sikre eierskap i strategiske viktige bedrifter. Det bør derfor etableres et strategisk eierskapsinstrument som i størrelse og utforming sikrer statens evne til å være en aktiv eier, og foreta eventuelle strategiske oppkjøp i eksisterende industribedrifter. Dette kan skje ved etablering av et eget fond med dette som særskilt formål, eller ved utvidelse av mandatet for allerede eksisterende fond, som for eksempel Investinor. Fondet må ha tilstrekkelig forvaltningskapital til at dette i seg selv ikke blir en begrensende faktor i forhold til aktuelle oppkjøp. Statlige investeringer og eierskap må benyttes målrettet og strategisk for å sikre nyskaping og utvikling. LO ønsker et sterkt offentlig eierskap over naturressurser og infrastruktur og vil videreføre det sterke offentlige eierskapet til vannkraften. Statnett og Statkraft må fortsatt være 100 prosent statlig eid, og Statkraft videreføres som ett selskap. LO vil arbeide for at staten skal være en aktiv eier. Offentlig eierskap i strategiske virksomheter vil sikre arbeidsplasser, utvikling i distriktene og nasjonal verdiskaping. Dette vil gi positive ringvirkninger for norske underleverandører.
|
|
|
Post by pling on Jan 10, 2016 11:17:06 GMT
LO representerer ca 33% (0,9 mill.) av alle arbeidstakere i Norge ( ca. 2,7 mill.). Dermed bør de ha en sterk innflytelse på utformingen av industripolitikken, skulle man tro.
|
|
|
Post by pling on Jan 10, 2016 12:02:09 GMT
Fra regjeringens eierpolitikk 2015:- Privat eierskap bør etter regjeringens syn være hovedregelen i norsk næringsliv. Direkte statlig eierskap bør begrunnes særskilt. Det er flere grunner til at staten bør være eier i ulike selskaper. Begrunnelsene varierer fra selskap til selskap og tar utgangspunkt i at statlig eierskap kan bidra til at samfunnsøkonomiske og samfunnsmessige hensyn ivaretas. - Fra samfunnets side kan det være ønskelig å opprettholde visse typer virksomhet i Norge. For eksempel kan visse typer aktivitet antas eller forventes å ha (eksterne) positive virkninger på resten av økonomien. Statlig eierskap kan være en av flere måter å ivareta og utvikle ønsket virksomhet og kompetanse på i Norge, og gjennom dette bidra til økt samlet verdiskaping for samfunnet. Utviklingen av Statoil fra 1972 frem til i dag er et godt eksempel på dette. - Statlig eierskap har vært brukt som virkemiddel for å sikre norsk kontroll av en rekke naturressurser. Statkraft og Statskog er eksempler på at statlig eierskap benyttes som virkemiddel, slik at forvaltningen av naturressursene søkes ivaretatt i tråd med samfunnets ønsker og til fellesskapets beste. Statlig eierskap kan være med på å sikre at inntektene fra naturressursene tilfaller fellesskapet og ikke få enkeltaktører. - Et ønske om god forvaltning av felles naturressurser, å opprettholde norsk forankring av viktige selskaper og ivaretakelse av sektorpolitiske hensyn tilsier at staten i overskuelig fremtid vil ha et betydelig eierskap. Regjeringen vil forvalte eierskapet på en verdiskapende og profesjonell måte, og vil i selskaper der staten har forretningsmessige mål med eierskapet være åpen for transaksjoner som kan bidra til å videreutvikle verdiene i selskapene. - Regjeringen vil kun i helt særskilte situasjoner vurdere å øke statens eierandel i deleide selskaper. Regjeringen ser det heller ikke som aktuelt at staten arbeider aktivt med å ta nye strategiske posisjoner i konkurranseutsatte selskaper. Erfaringene fra statlige forsøk på industrireising i siste halvdel av forrige århundre tyder ikke på at staten er den beste aktøren til å drive økonomisk utvikling gjennom direkte eierposisjoner. Kun i helt ekstraordinære tilfeller vil regjeringen kunne vurdere nytt statlig eierskap. Dette må i så fall vurderes nøye og begrunnes ut fra samfunnsøkonomisk lønnsomhet og eventuelle andre samfunnsmessige hensyn.
|
|
|
Post by pling on Jan 15, 2016 18:44:39 GMT
|
|
|
Post by HH on Aug 23, 2016 19:32:25 GMT
Det finske investeringsselskapet har ein definert policy som dei følgjer. Strategien deira kan ein sjekke ut her.Greit å merke seg kva som er exit-strategien deira: As a private equity or venture capital investor, we are a temporary owner. We exit investments together with other owners within the targeted schedule. We make investments on market terms and we seek a return from all investments. Typically the exit options are: Listing on a stock exchange (IPO) Acquisition by e.g. an industrial buyer Refinancing, i.e. the sale of a holding to, for instance, an institutional investor
|
|
|
Post by HH on Nov 20, 2016 22:31:26 GMT
Keliber er ein del av EU sitt FAME program. Det er gjennom dette at Keliber har fått støtte til å utvikle sin prosess for produksjon av lithium Carbonat. "Objective FAME aims to increase the competiveness of the mining of European mineral resources and to stimulate more private engagement and investment and thus business development with the potential to maintain and create high quality jobs within the EU28. The focus and a principal aim is to enhance mineral processing and mining skills within Europe. A medium to long term aim is to reduce the reliance of European Industry and consumers on raw materials that currently have to be import…" Edit: Dersom ein ser på løpetida for dette prosjektet vil ein sjå at dette går til 31.12.2018, har dette noko med utsettinga av oppstart av Keliber? FAME har vore å teke prøver fra Keliber.
|
|
|
Post by HH on Nov 20, 2016 22:36:04 GMT
Kva er FAME?"A €7.4 million initiative to unlock the potential wealth in small scale European mineral deposits is being launched by the European Commission." "FAME aims to carry out mineralogical investigations to unlock the most promising domestic raw material resources - primary ores such as skarn, greisen and pegmatite - which are currently under-utilised in Europe. This is usually either because of their complexity, or because the deposits are relatively small scale. But with a number of similar ore bodies often existing quite close together, they could still be potentially viable and reduce European dependence on imports if a processing route could be established. The reliance of the modern society on environmentally-friendly energy production, smartphones and other mobile electronic devices have resulted in a rapidly expanding demand for metals that have not traditionally been the focus of mining. The resourcing of these metals is a growing concern to the EU. Interestingly, many of these new technological commodities are found widespread in SW England and could bring significant new investment to the historical mining region. This aspect is a particular research focus for Camborne School of Mines." I september 2015 holdt FAME ein presentasjon der dei gjekk gjennom sitt fokusområdet og kva som er førmemålet med gruppa. "FAME was well presented at the Natural History Museum, London on 25 September 2015 where, as part of the European Researchers Night – funded by the European Commission under the Marie Sklodowska-Curie Actions – FAME consortium members the Natural History Museum (NHM) and Wardell Armstrong International (WAI) manned booths to give information to the public on the mineralogical investigative work of the Museum as well as a practical demonstration of Mineral Processing techniques."
|
|
|
Post by HH on Nov 21, 2016 8:53:54 GMT
FAME starta opp i 2015. Keliber inngår som eit av 3 prosjekt som vert følgt opp gjennom denne gruppa. Det fyrste gruppemøtet vart halde i Finland der det var fokus på Keliber: "The first Focus Group Meeting will take place in Kaustinen, Western Finland, between 21st to 23rd September 2015. This site is where FAME Partner Keliber Oy is developing a Lithium mine using the local spodumene pegmatites. In preparation for this event the FAME management team, along with project partners Luleå Technical University and GTK (from Scandinavia) carried out a fact finding mission (27th to 29th May 2015). The mission saw at first-hand how mining of lithium ore could fit as part of European eco-industry for batteries and confirmed that Keliber’s Länttä Project is amongst the most advanced lithium mining projects in Europe. Furthermore, it demonstrates how the project could benefit from FAME Research and Innovation and know how. (WR)"
|
|
|
Post by HH on Nov 21, 2016 9:06:10 GMT
FAME kan også vere ein døropnar og reklameplattform for prosjekta som deltek her. FAME hadde stand på Mines and Money 2015 som er eit stort arrangement for å samle investorer og informere om prosjekter. "Mines and Money 2015 – Europe’s largest mining investment forum which has been held in London for the last 13 years brings together mining and investment professionals. The opportunity was taken to make sure this community was fully aware of the activities of FAME and generated much interest. FAME members GBM and WAI had exhibition stands and directly opposite the WAI stand was the Team Mining Finland stand which GTK and Keliber Oy featured prominently. FAME co-ordinator Dr Chris Broadbent attended all 3 days and said “although footfall was perhaps down on previous years, understandable in the current condition of the Mining Industry, the amount of in-depth conversations and exchanges was higher than in any previous year”.
|
|
|
Post by HH on Nov 21, 2016 9:22:31 GMT
Oktober 2016 hadde FAME ein presentasjon i UK der dei presenterte seg sjølv og sine prosjekter. Mellom anna står det at EU forventer at FAME skal bidra til at prosjekta som er omfatta av det, skal kome raskt i gang ved deira støtte. "Dr Chris Broadbent – FAME Research Co-ordinator – gave the address at the AGM of the Western Institute of Mining and Minerals (WIMM) at Keele University, Staffordshire, UK on Monday 10 October with a presentation entitled “The Role of EU Funded Research and Innovation programmes for the European Mining Sector”. The presentation described how the EU Raw Materials Initiative was launched in 2008 and the importance of the “so called” Critical Raw Material s (CRMs). 14 CRMs were designated by the EU in 2010 and this was enlarged to encompass 20 CRM’s in the 2014 list. FAME, which concentrates on the mineral processing applicable to skarns, greisens and pegmatites is uniquely placed to address the beneficiation requirements for 13 of the CRM’s. The presentation drew heavily from the experience of the FAME project which has been running since January 2015. At the mid-term review held in Brussels in September 2016 it is clear that the EU expects FAME to deliver practical assistance to facilitate the rapid development of operational mines from within the SME members of FAME. These comprise: Saxore – Tellerhäuser – Germany; Eurocolt Resources – Tabuaço – Portugal; and Keliber – Länttä – Finland"
|
|